Praca pilota


Aby zostać pilotem, trzeba przejść bardzo dużo kursów, szkoleń, skończyć studia, przejść badania lekarskie z wynikiem pozytywnym, nauczyć się języków obcych (najlepiej języka angielskiego), wynikami zasłużyć na znalezienie się w elicie i dopiero wtedy można zacząć myśleć o siadaniu za sterami samolotu, gdzie zaczyna się prawdziwa odpowiedzialność – odpowiedzialność za te setki ludzi, które znajdują się na pokładzie samolotu.

Wielu ludziom wydaje się, że praca pilota polega tylko na rejsach powietrznych po różnych zakątkach świata, poznawaniu nowych ludzi. Sielanka, ogólnie rzecz biorąc. To nie do końca jest tak. Pilot, siedząc w kabinie, ma na sobie niezwykle duży ciężar – to ciężar życia tych wszystkich ludzi, którzy ufając konkretnym liniom lotniczym, postanowili wsiąść do danego samolotu. W każdej sytuacji pilot musi umieć zachować zimną krew i podejmować jak najlepsze decyzje. To nie tylko przyciskanie właściwych guzików, ale także umiejętność właściwego zachowania w sytuacjach nieprzewidzianych. W każdej chwili samolot może znaleźć się w trudnych warunkach. Zepsuje się pogoda i trzeba będzie błądzić po niebie; awarii ulegnie maszyna i trzeba szukać najbliższego miejsca na lądowanie.

To nie wszystko. Pilota czekają też czynności typowo papierkowe, czyli, najprościej mówiąc, siedzenie za biurkiem. Za biurkiem odbywa się akceptacja planu lotu. Pilot musi go przejrzeć i zaakceptować, ewentualnie przekazać swoje uwagi. Ważne jest, aby zapoznała się z aktualnymi informacjami dotyczącymi meteorologii – powiedzą mu one dużo na temat pogody, którą zastanie na trasie przelotu, a jeśli będzie ona niezadowalająca, to może dostosować trasę do swojej, bezpiecznej wizji. Musi także znać stan techniczny lotniska, na którym zaplanowane jest lądowanie. Jeśli tam dzieje się coś, co utrudni lądowanie (może to być na przykład remont lotniska), musi o tym wiedzieć wcześniej i albo się na to przygotować, albo zdecydować, że lądowanie odbędzie się gdzie indziej. Loadsheet to specjalny dokument, który mówi pilotowi o tym, jak rozłożony jest ładunek na pokładzie samolotu. Stan paliwa to również jego kwestia – musi dowiedzieć się, jaka jest ilość zatankowanego paliwa i ewentualnie poprosić o dotankowanie większej ilości. Przed każdym lotem musi dopilnować, aby pozostała część załogi sprawdziła, czy wewnątrz można stwierdzić prawidłowy stan techniczny. Jeśli nie, to ewentualne źródło niebezpieczeństwa trzeba wyeliminować.

Na pilocie spoczywa ogromna odpowiedzialność za to, jak odbędzie się lot i czy pasażerowie będą zadowoleni. Do tego potrzeba wielu lat przygotowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *