Tachografy
– opis i zastosowanie


Tachograf jest urządzeniem bardzo przydatnym w transporcie. Zgodnie z formalną definicją, jest to przyrząd będący połączeniem zegara i urządzenia mierzącego prędkość. W zależności od konkretnego modelu, tachograf jest w stanie zapisywać informacje dotyczące aktywności kierowcy czy pokonanej trasy.

 Powody wprowadzenia tachografów

Jak wiadomo, praca zawodowego kierowcy bardzo często wiąże się z dużym zmęczeniem. Koncentracja przemęczonego człowieka drastycznie spada, obniża się również czas reakcji. Te czynniki natomiast mogą spowodować obniżenie bezpieczeństwa na trasie, co oznacza zagrożenie dla innych uczestników ruchu. W celu monitorowania aktywności kierowców oraz czasu ich pracy do transportu wprowadzono właśnie urządzenia zwane tachografami. Tachograf jest pomocnym narzędziem, które pozwala w łatwiejszy sposób weryfikować czas, jaki kierowca spędza za kierownicą.

Używanie tachografów nie stanowi opcjonalnego wyposażenia – obowiązek ich posiadania i używania został przez Unię Europejską usankcjonowany prawnie w roku 1985.

Analogowe czy cyfrowe?

Istnieją dwa rodzaje tachografów, jeśli podzielimy je ze względu na sposób zapisywania danych. Ich analogowa odmiana zapisuje informacje dotyczące kierowcy i trasy na tak zwanych woskowanych dyskach papierowych. Ten sposób rejestracji danych posiada jednak pewną istotną wadę, która stawia tachografy analogowe w złym świetle – możliwe jest sfałszowanie wyników pomiarów tachografu analogowego. Papierowy sposób zapisu jest już przestarzały, w dobie nowoczesnych technologii i optymalnych sposobów zapisu danych to rozwiązanie wydaje się być nieużyteczne i wadliwe.

Udoskonaloną wersją tachografów analogowych są ich cyfrowe odpowiedniki, w których zapis danych odbywa się poprzez wykorzystanie pamięci wewnętrznej tych urządzeń lub zewnętrznych kart chipowych. To rozwiązanie zapewnia dostateczny poziom bezpieczeństwa i chroni prawidłowość odczytu. Tachografy cyfrowe, dzięki uzyskanej przewadze technologicznej wypiera w coraz większym stopniu swoich poprzedników, czyli tachografy analogowe.

Obowiązek nie dla wszystkich

Istnieją pewne wyjątki w kwestii obowiązku posiadania tachografów w pojeździe – przepisy prawne definiują określone przypadki, w których kierowcy nie muszą rejestrować swojego czasu pracy. Do przypadków takich zaliczamy między innymi pojazdy, których prędkość maksymalna nie przekracza czterdziestu kilometrów na godzinę, a także pojazdy wykorzystywane do celów medycznych. Ponadto tachografu możemy nie znaleźć w pojazdach zabytkowych, wykorzystywanych do niezarobkowego transportu towarów lub osób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *